Table of Contents
Zie Figuur 1. Figuur 1: Bekendheid met het nieuwe bedrijvenbeleid Bron: EIM, 2011 20 De bouwnijverheid 2011 Topsector of niet? Uit Figuur 2 is af te lezen welke relatie MKB-ondernemers in de bouwnijverheid met de topsectoren hebben (tweedehands auto verkopen voor export). Vinden zij dat hun eigen bedrijf deel uitmaakt van een topsector? Zijn ze toeleverancier aan dan wel afnemer van topsectorbedrijven? Of hebben zij geen enkele relatie met de topsectoren? Bijna driekwart van de MKB-ondernemers in de bouwnijverheid heeft géén relatie met een of meer topsectoren.
Eén op de vijf MKB-ondernemers in bouwnijverheid rekent het eigen bedrijf tot een topsector. Export auto. Dat is minder dan gemiddeld in het MKB, waar een derde van de ondernemers de eigen sector een topsector vindt. Beoordeling Aan de MKB-ondernemers zijn zes stellingen voorgelegd over het nieuwe bedrijvenbeleid7. Hiermee hebben zij een oordeel kunnen geven over de inhoud en accenten van het beleid.
Uit de figuur blijkt het volgende: − De internationale insteek van het topsectorenbeleid kan op brede instemming van het MKB rekenen. Bijna driekwart onderschrijft de stelling - auto afmelden voor export. − Ook een grote meerderheid (73%) onderschrijft de stelling dat veel sectoren ten onrechte niet in aanmerking komen voor kwalificatie als topsector. − 85% van de MKB-ondernemers in de bouwnijverheid vindt dat de echte knelpunten van het bedrijfsleven niet door dit beleid worden opgelost.
− Het topsectorenbeleid gaat volgens de ondernemers teveel over kennis en te weinig over de toepassing daarvan. Zowel in de bouwnijverheid als in het totale MKB is de grote meerderheid deze mening toegedaan - story auto import-export b.v.. − Bijna alle MKB-ondernemers in de bouwnijverheid (92%) zegt vertrouwen te hebben in het nieuwe bedrijvenbeleid, vanwege de samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid.
Figuur 2: Relatie eigen bedrijf - topsector Bron: EIM, 2011 Figuur 3: Oordeel over het nieuwe beleid: stellingen8 Bron: EIM, 2011 De bouwnijverheid 2011 21 Figuur 4: Belang van de acties voor het eigen bedrijf Bron: EIM, 2011 Tot slot relativeren de ondernemers het effect van dit landelijke beleid. De meerderheid is het eens met de stelling, dat ‘het meeste toch gebeurt op lokaal niveau’.
Acties Uit Figuur 4 is te zien in hoeverre MKB-ondernemers de acties in het kader van het nieuwe bedrijvenbeleid van belang achten voor hun eigen bedrijf9. tweedehands auto voor export. Zowel MKB-ondernemers in de bouwnijverheid als in totaal kennen met afstand de hoogste score toe aan een betere samenwerking tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven, een samenwerking waarin dit beleid 22 De bouwnijverheid 2011 voorziet.
Aantrekken van toptalent naar Nederland scoort daarentegen het laagst, gevolgd door financiering van proeftuinen, experimenten en testfaciliteiten. Bij deze twee beleidsacties moet opgemerkt worden, dat slechts een beperkt aantal bedrijven daar zelf direct mee te maken heeft. Dit geldt zeker voor het MKB, waardoor een hoge score op deze acties ook niet verwacht kon worden.
Met name de actie financiering MKB-investeringen in innovatie krijgt van de bouwnijverheid een lagere score. De bouwnijverheid actueel Uit de halfjaarprognoses blijkt dat de verwachting van EIM ten aanzien van de omzet in het tweede halfjaar van 2011 en het eerste halfjaar van 2012 licht negatief is. Voor het tweede halfjaar van 2012 zijn de verwachtingen voor de omzet weer positief.
Ook willen woningbezitters nog steeds eerst het eigen huis verkocht hebben, voordat zij de aankoopakte van een nieuwe woning tekenen. Voorts stellen banken hogere eisen bij hypotheekverstrekking, waardoor het voor sommige doelgroepen lastiger wordt om iets te kopen. Bouwend Nederland benadrukt het belang van maatregelen als de verhoogde Nationale Hypotheek garantie en de lagere overdrachtsbelasting voor de bouwsector.
(Bron: Bouwend Nederland, ING: dip treft bouw, persbericht 31-10-2011) Overheidsmaatregelen stimuleren de bouwnijverheid De overheid heeft een aantal maatregelen genomen om de negatieve effecten van de economische crisis in de bouwnijverheid tegen te gaan10. De volgende maatregelen zijn in 2010 genomen of verlengd: − Tijdelijke verlaging van het btw-tarief op de arbeidskosten bij renovatie en herstel van woningen ouder dan twee jaar na het tijdstip van eerste ingebruikneming; − Tijdelijke verlenging van de termijn voor de doorverkoop van onroerende zaken van 6 naar 12 maanden; − De maximale termijn voor het behoud van hypotheekrenteaftrek bij verkoop van de voormalige eigen woning wordt met een jaar verlengd - auto afrika export.
Dit komt doordat onder andere woningcorporaties zorgen voor een redelijk constante stroom aan opdrachten. In oktober 2010 is bovendien het lagere btw-tarief ingevoerd. De regeling houdt in dat het btw-tarief op arbeidsloon geen 19 maar 6 procent is. Bouwend Nederland schat in dat deze regeling de bouwsector € 6 miljard op kan leveren.
De Fosag geeft aan dat de verlaging zijn uitwerking niet heeft gemist. De omzet van de schilders zou door de maatregel met 8 tot 10% zijn gestegen en daarnaast vermoedt men dat reguliere schildersbedrijven het drukker hebben gekregen omdat er minder zwart gewerkt wordt13. Een ander gevolg van de btw-verlaging zou kunnen zijn dat mensen minder snel zullen gaan verhuizen14.
De beroepsorganisatie voor makelaars en taxateurs (Vastgoed, Pro) verwacht dat mensen eerder geneigd zullen zijn om te verbouwen in plaats van te verhuizen. De NVM denkt juist dat opgeknapte woningen weer mee zullen doen op de verkoopmarkt en dat huiseigenaren op de lange termijn zullen profiteren van de waardestijging van hun woning - auto opkopers export antwerpen.
Doordat bouwbedrijven in de burgerlijke en utiliteitsbouw te maken hebben gekregen met een sterke productiekrimp in de nieuwbouw, zullen zij op zoek gaan naar andere mogelijkheden om hun personeel aan het werk te houden. Hierbij kunnen zij hun heil zoeken op de renovatiemarkt. Duurzaam bouwen neemt toe De vraag naar duurzaam bouwen neemt toe16.
Deze ontwikkeling speelt een belangrijke rol in de toekomst van de burgerlijke en utiliteitsbouw en heeft ook invloed op de aanleg van de infrastructuur. Ook voor de beide andere deelsectoren geldt dat de trend naar duurzaamheid van groot belang is. De overheid koopt met ingang van 2010 producten en diensten duurzaam in, hier dienen installatiebedrijven rekening mee te houden - garage marco auto export.
Overheden stellen strengere eisen aan het gebruik van bepaalde producten en ook consumenten (klanten) zullen vaker vragen om milieuvriendelijke producten te gebruiken bij de uit te voeren werkzaamheden - export auto duitsland. Serie van rapportages Ondernemen in sectoren De detailhandel 2011 De detailhandel is langzaam aan het herstellen van de economische crisis Inhoudsopgave De detailhandel gepositioneerd 27 De detailhandel van jaar op jaar 27 De detailhandel in beweging 28 en maakt tegelijkertijd een grote vernieuwing door als gevolg van de snelle opmars van de online verkoop.
Deze vraag is uitsluitend gesteld aan degenen die ten minste enigszins bekend zijn met het nieuwe beleid. De percentages “eens” en “oneens” tellen niet op tot 100%: het verschil is het percentage “geen mening”. 3 De deelnemers aan het onderzoek hebben per onderdeel van het nieuwe bedrijvenbeleid aangegeven of dit voor hun bedrijf van groot belang is, van enig belang of van géén belang.
1 2 26 De detailhandel 2011 De detailhandel gepositioneerd De detailhandel is misschien wel de meest herkenbare sector in de maatschappij. Met 79. 000 ondernemingen omvat de sector 10% van het totale aantal ondernemingen in ons land. vente auto export. Tot die ondernemingen behoren 108. 500 fysieke winkels, 20. 000 ambulante handelaren (m.
marktkooplieden) en 20 - verzekering export auto. 000 webwinkels (al of niet in combinatie met fysieke winkels en/of postorderbedrijf) Het ondernemen gebeurt op relatief kleine schaal. Dit is te zien aan het lagere aandeel van de detailhandel in de totale omzet (7%). Van iedere euro die de consument in de detailhandel uitgeeft gaat 51% naar dagelijkse artikelen (levensmiddelen, persoonlijke verzorging) en 49% naar niet-dagelijkse artikelen (mode, wonen, DHZ, huishoudelijk, elektronica, educatie en vrije tijd).
Winkelen doe je in de binnensteden, waar de helft van alle winkels te vinden is. Boodschappen doe je het buurt/ wijkwinkelcentrum. Even verderop ga je naar de bouwmarkt of het tuincentrum en voor grote aankopen in het huis zijn de woonboulevards en -malls een optie. Dit ruimtelijke patroon staat nu onder invloed van de snelle groei in de online consumentenbestedingen.
Vooral de wonenbranche moet uit een diep dal klimmen. De branche zag in 2010 haar omzet voor de vierde keer op rij dalen, hoewel de schade dit keer beperkt bleef tot krap 1% (in 2009 was de daling nog 13%). Ook de DHZ-branche toont al drie jaren een omzetdaling van gemiddeld ruim 4% per jaar.
ABN-AMRO voorspelt in zijn ‘Visie op Retail Sectorupdate 2011’ voor de meeste nonfood-branches een omzetgroei in 2011 van 1 tot 2%, met uitzondering van de wonenbranche die op nul zal komen te staan. De supermarktbranche kan op een groei van 3,5% rekenen, waarmee de branche zich weer in het gebruikelijke tempo ontwikkelt (auto export utrecht).
Table of Contents
Latest Posts
South Korea Kakao Entertainment Usbased Tapas
Sunweb Auto Huren
Particulier Auto Verkopen
All Categories
Navigation
Latest Posts
South Korea Kakao Entertainment Usbased Tapas
Sunweb Auto Huren
Particulier Auto Verkopen