All Categories
Featured
Table of Contents
Zij is een visualisatie van het discours, maar ze is tevens een intrinsiek onderdeel van de samenleving waar zij invloed op uitoefent. Bikini stylingtips voor curvy vrouwen. Zo is mode ook een middel waarmee we, zowel bewust als onbewust, communiceren met onze omgeving. Barthes gaat dieper in op dit communicatieve aspect van mode. Mode zij bepaalt en wordt bepaald, ze maakt sociale groepen zichtbaar en zij beïnvloedt de manier waarop we naar elkaar kijken
Het artikel is voor de latere publicatie niet herschreven, maar de mode had al wel enige verandering ondergaan. Na de Eerste Wereldoorlog brak er op modegebied een ware revolutie plaats waarin voor het eerst de confectiemode voor iedereen beschikbaar was, ook voor de lagere klasse (MacKenzie 2010, 62). Om Simmels artikel over mode goed te kunnen plaatsen, moeten we eerst kijken naar de plaats die deze inneemt in het geheel van Simmels werken.
De vaste patronen geven het fenomeen een tijdloosheid mee, omdat in elke tijd, in elke gelaagde samenleving het fenomeen op gelijke wijze de intermenselijke relaties weet weer te geven - Hoe je bikini goed onderhouden. En hier neemt zijn formele sociologie een vaste vorm aan. [Formele] Sociologie is voor Simmel de studie van vormen en wisselwerkingen, waarbij wisselwerking niet alleen betrekking heeft op het wederkerige in tussenmenselijke relaties, maar bovendien op het dualistische karakter dat elke sociale vorm in zich heeft
(Bevers 1994, 8) Simmel richt zich met zijn formele sociologie op datgene wat de samenleving mogelijk maakt: “de verschillende vormen die tussenmenselijke betrekkingen en wisselwerkingen kunnen aannemen – de vormen van vermaatschappelijking”(Georg Simmel & de Valk 1990, 12). Het zijn (ongeschreven) sociale afspraken die leiden tot de wisselwerking en uitwisseling van ideeën en zaken, wanneer de personen die hierbij betrokken zijn zich voldoende vertrouwd hebben gemaakt met deze ideeën en/of zaken en hun respectievelijke waarde, om zodoende de voorwaarden voor uitwisseling vast te stellen.
Het gaat hierin niet zozeer om een vermeerdering in marktwaarde, maar om een vermeerdering van gevoelswaarde. Des te meer mensen een positief gevoel ervaren bij een object of fenomeen, des te meer de waarde hiervan toeneemt (Victoria’s Secret bikini’s: must-haves). Het is door middel van deze wisselwerking dat zaken worden gerationaliseerd, waarmee een hiërarchische waarde wordt toegekend
Hierbij kan bijvoorbeeld de opoffering van bepaalde aspecten leiden tot het creëren van eenheid . Victoria’s Secret bikini’s: must-haves. Maar ook de mate van verlangen waarmee we iets willen hebben, toewijding en het overkomen van hindernissen leidt tot een vermeerdering in waarde. Alleen fluctueert de emotie van nood hebben aan iets en verlangen, waardoor iets nooit waardevast zal zijn voor het subject
Opvallend is dat schaarste en bruikbaarheid voor Simmel in deze juist geen waardebepalende factoren zijn, zolang verlangen en opoffering hier geen rol in spelen. Dit geldt voor elke vorm van sociale interactie, waarbij een subject iets moet opofferen om er iets wat hij verlangt voor terug te krijgen (Zara bikini’s: stijlvol en betaalbaar). In intermenselijke relaties betekent dit dat je verlangt om een bepaalde relatie met iemand te hebben en daarvoor moet je een opoffering maken in je eigen vrije tijd en in een bepaalde mate van vrijheid (afhankelijk van wat voor relatie je met iemand wil onderhouden)
Relaties tussen subjecten impliceren dat de subjecten individuen zijn, dat zij elk hun eigen ideeën, opvattingen en een eigen zelfbeeld hebben. En vanuit hun individualiteit interageren zij met de ander, waaruit een soort van relatie (of conflict) ontstaat. Simmel zet duidelijk uiteen wat hij onder individualiteit verstaat: A state of inner and external liberation of the individual from the communal forms […] Individualiteit hangt voor Simmel dus af van de mate van vrijheid die het subject ervaart in het maken van diens eigen keuzes en in het bepalen hoe diens leven er uit ziet, ten opzichte van de beweging van de groep waarin het subject zich bevindt.
Simmel laat zich hier inspireren door Rousseau, maar stelt de mate van vrijheid, die mogelijk is, aan grenzen (Designer bikini’s van Chanel en Dior). De vrijheid die Rousseau in bovenstaand citaat beschrijft, zou volgens Simmel leiden tot een laissez fair, laissez aller (idem). Maar in de praktijk zou het nooit zo ver kunnen komen, omdat de sterkeren (van wil, intelligentie, daadkracht) altijd de zwakkeren zullen overheersen (Simmel 1971, 222)
De middelen moeten aanwezig zijn, maar ook bereikbaar zijn voor het subject om hier gebruik van te kunnen maken. Des te groter deze bereikbaarheid van middelen is, des te meer de individualiteit kan groeien. En het is de mogelijkheid van groei die het verlangen hiernaar schept en voedt. Daarom is het volgens Simmel belangrijker om een specifiek en onvervangbaar individu te zijn, door zichzelf te onderscheiden op cruciale, herkenbare punten en deze te laten gelden, dan om een werkelijk vrij subject te zijn.
Maar naast de vrijheid en verantwoordelijkheid over eigen keuzes, die mogelijk gemaakt worden door een zeer wijde sociale omgeving, is er ook een kwalitatieve component toe te schrijven aan de vrijheid van het subject. Bikini stylingtips voor curvy vrouwen. Het subject kan zich namelijk te onderscheiden van alle anderen, op zowel innerlijke als uiterlijke kwaliteiten, op een wijze die hem het beste past
Om als individu overeind te blijven staan is het noodzakelijk om te beschikken over ofwel een sterke persoonlijkheid, of over een flinke portie excentriciteit (Simmel 1971, 260-261). Deze excentriciteit staat lijnrecht tegenover extravaganties waar ik het in het volgende hoofdstuk dieper op in zal gaan. Waar extravaganties voortkomen uit een zwakte van karakter, of uit een sociaal zwakke(re) positie, komt excentriciteit juist voort uit een sterkte van karakter en/of uit sociale positie.
Dit impliceert dat het excentrieke individu toegang heeft tot, of ten minste kennis heeft van, andere sociale groepen en zich (deels) hiermee identificeert - Bikini stylingtips voor curvy vrouwen. [I]ndividuality in the sense of eccentricity and every kind of abnormality is given broader scope by life without a family in a wider social circle; but for the differentiation that also benefits the greatest whole, for the sort that derives from strength, not from succumbing to to one-sided drives – for this, belonging to a narrower circle within the widest is often useful, frequently, to be sure, only as preparation or transition
Een praktisch voorbeeld hiervan is de industriële evolutie, waarbij producten sneller vervaardigd werden en daardoor goedkoper werden. Individuen binnen de samenleving hielden meer tijd over voor andere zaken: de mogelijkheid tot persoonlijke groei en ontwikkeling van eigen talenten. De verrijking van de sociale cultuur is dan niet (enkel) de economische verrijking, maar vooral culturele verrijking.
Het woord ‘cultuur’ draagt het al uit: het is gecultiveerd, gemaakt, en is dus niet natuurlijk ontstaan, toch neigt zij wel naar deze staat van natuurlijkheid, omdat zij ontstaat uit het zelf van velen binnen een samenleving (Simmel 1971, 233-234) (Strandclubs waar je bikini straalt). De objectieve cultuur toont zich aan ons door middel van individuele uitingen, maar enkel wanneer we de verzameling van deze individuele uitingen in zijn geheel in ogenschouw nemen
De trend is generiek, iets algemeens en toegankelijk voor velen en heeft weinig te doen met het unieke en het individuele en daarom staat zij – als meest zichtbare kenmerk van de sociale cultuur – tegenover het het zelf van het individuele subject - Sportieve bikini’s voor strand en zwembad. Toch is er geen subjectieve cultuur mogelijk zonder objectieve cultuur, omdat de ontwikkeling van het individu enkel mogelijk is door middel van de staat van culturele samenleving waarin hij leeft
Levine voegt hier in een voetnoot aan toe dat Simmel lijkt te neigen naar de verklaring dat het niet de objectieve cultuur/cultivatie is, die de ontwikkeling van objecten om ons heen stuurt, maar dat het de mens is die gecultiveerd wordt door middel van zijn interactie met deze objecten. Hoe je bikini goed onderhouden. (Simmel 1971, 234) Mode is een sociale manifestatie, dat wil zeggen dat middels mode de afstand, of juist nabijheid (zei dit horizontaal of verticaal) tussen subjecten binnen de maatschappij zichtbaar gemaakt wordt
Horizontaal heeft het subject toegang tot meerdere sociale cirkels die elkaar deels kunnen overlappen en die elk hun eigen impact hebben op het subject: de familie, religie, vereniging, beroep en collegae, politiek, etc. Het is enkel via het lidmaatschap van de gemeenschap – de collectie van sociale cirkels – dat fenomenen om ons heen geduid en geordend worden, welke een soort van realiteitszin geeft aan het subject, een kader waarin het subject ervaringen kan plaatsen en verklaren.
In 1904 schrijft Simmel zijn artikel over mode, dit valt in de eerste periode van Simmels denken, het sociaal darwinisme - Designer bikini’s van Chanel en Dior. En om dit artikel in het juiste perspectief te plaatsen moeten we beseffen dat Simmels werk niet los staat van de periode – en de sociale implicaties van die periode – waarin hij dit artikel publiceerde
Een rijke samenleving zou dus meer excentriciteit moeten tonen in de kleding van haar subjecten, dan een samenleving die nog niet een vergelijkbare mate van vrijheid kent. Instrumenteel kan mode ingezet worden om meer status te verkrijgen, om hoger op de sociale ladder te kunnen komen. Toch blijft het de vraag hoe vrij het subject is in het kiezen van diens eigen mode, want mode beïnvloedt de smaak van het subject middels sociale conventies, in plaats van dat de smaak van het subject bepaalt welke mode hij volgt en welke niet.
Simmel stelt in bovenstaand citaat dat er expressieve redenen zijn, waarom mensen zich volgens mode kleden. Excentriciteit toont de mate van vrijheid van het individu, maar eerder stelde ik al dat naast de excentriciteit ook extravaganties binnen de mode bestaan (Strandclubs waar je bikini straalt). Deze extravaganties zijn een vorm van compensatiegedrag van een benadeelde groep door geïnstitutionaliseerde, sociale ongelijkheid (Simmel 1904, 144)
Maar soms komen de extravaganties voort uit een zwakte van karakter (Populaire bikini kleuren en prints). Deze zwakte wordt gecompenseerd in een verhoogde interesse in het volgen van de grillen van de mode (Simmel 1904, 145)(met de Modenarren als uiterste vorm hiervan). Het lijkt er hiermee sterk op dat we louter gekleed worden door de sociale groep(en) om ons heen en middels regels van sociale conventies
Mode krijgt hiermee een vergelijkbare rol als het sieraad te vervullen: gezien worden en eventueel zelfs opwekken van jaloezie. In het artikel het Sieraad (Simmel 1990c, 92, 98) krijgt het sieraad een bijna Bataillaanse lading mee, doordat de enige bestaansreden en functie van het sieraad er in schuilt dat het de eigenwaarde van de drager omhoog haalt en de toeschouwer – iedereen die het sieraad gedragen ziet worden – vervult met jaloezie.
In eerste instantie heeft het sieraad nog de rol om via de welwillende drager anderen tot vreugde te zijn - Accessoires die je bikini outfit compleet maken. Maar al snel blijkt dat het eigenlijk alleen tot de vreugde van de drager leidt, middels de achting die naar de drager terugstroomt bij het gezien worden van het sieraad, en de afgunst van de ander
Het is een tonen van rijkdom omdat-het-kan, wat doet denken aan de potlatch bij Bataille (Bataille 2004, 19-20). Net als de door Bataille beschreven potlatch is het sieraad een exces dat de rijkdom van de drager laat zien, met als bedoeling dat de aanschouwer zich minderwaardig voelt aan de drager.
Een verspilling ten behoeve van een tijdelijk genot, ten koste van de eigenwaarde van anderen, die zich in Simmels beschouwing minderwaardig voelen bij het zien van het gedragen sieraad - Beste bikini’s voor een dagje wellness. Wanneer de aanschouwer de eerste drager echter weet te beantwoorden door een nog groter, duurder sieraad te dragen, kan de eerste drager enkel ‘winnen’ door nog meer uit zijn spreekwoordelijke kast te trekken
De eigenwaarde van de mens schuilt volgens Simmel in het gevoelsmatige uitdragen van luxe, waarin deze zich aan anderen weet te vertonen. Het sieraad is een instrument van status en machtswil, net als het geschenk of de verspilling in de potlatch. En juist omdat het sieraad enkel een dienende functie heeft, als gebruiksvoorwerp om status mee te verwerven, kan het sieraad voor Simmel zelf geen status hebben (Simmel 1990c, 96).
Simmel benoemt letterlijk de diverse lagen van lichaamsbedekking/lichaamsversiering van meest persoonlijk tot minst persoonlijk: hierin wordt de tatoeage als meest persoonlijk ervaren, omdat deze rechtstreeks op het lichaam is aangebracht, van permanente aard en onverwisselbaar is en daardoor het meeste zegt over de drager (Bikini’s en yoga op het strand). Kleding valt in het midden, naast het kapsel, dat ook onderhevig is aan trends
Latest Posts
Accessoires Die Je Bikini Outfit Compleet Maken
Bikini’s En Yoga Op Het Strand
Designer Bikini’s Van Chanel En Dior